Així és la campanya electoral dels partits en xarxes socials

La recta final de la campanya per a les eleccions generals del 28 d’abril també té el seu reflex en les xarxes socials. Hi ha un 40% de votants indecisos i, d’aquests, n’hi ha pocs que no tinguen almenys un perfil en plataformes socials. Com intenten arribar els partits polítics a ells? A través de quina xarxa? Quin líder té més èxit? Analitzem amb la consultora de màrqueting digital, Clara Soler, les estratègies que estan en marxa per a convertir-se en els elegits. 
 
La característica comuna a tots els partits polítics per a aquests comicis és l’ús de la imatge, tant en la seua versió foto com en vídeo. Mostren les propostes de programa, mítings, l’èxit dels actes, la relació amb la gent. Però hi ha diferències. Com explica l’experta valenciana en xarxes, tots utilitzen mitjans professionals i els continguts que publiquen en les plataformes és de màxima qualitat, excepte Podem i Vox. 
 
Aquests dos últims han apostat per mostrar una imatge “més d’anar per casa i menys estudiada, normalment gravada amb el mòbil, pel tipus de públic al qual es dirigeix”, assenyala l’analista. En el cas de Podem, la raó, és que es dirigeixen a un públic més jove, a la gent del moviment que va surgir del 15M; i en el cas de Vox, perquè té una estratègia més populista i, fins i tot, publica mems, segons detalla l’experta. 
 
 Quins són es partits amb més seguidors en les xarxes? 
Si se sumen els seguidors de Facebook, Twitter i Instagram, la formació Unides Podem és el partit que guanya per golejada amb més d’1.462.000 milions de followers. En segona posició se situa el Partit Popular amb 969.000 seguidors; en tercer lloc, el PSOE té 884.000 seguidors i Compromís en té 183.000, però cal tindre en compte el seu àmbit més reduït.  
 
I qui és el rei indiscutible d’Instagram? El líder de Vox i el seu partit. Abascal té 205.000 seguidors; seguit d’Albert Rivera, amb 167.000. Per formacións polítiques, Vox té 249.000 followers, i en segon lloc tenim Unides Podem amb 124.000. 
 
Inversió en publicitat en xarxes
 
Segons Clara Soler, els partits que més invertiran en publicitat en la campanya per a les eleccions generals són els populars i els socialistes. El seu pressupost oscil·la entre els 300.000 i els 400.000 euros. Els segueixen Ciutadans i Vox, que li dedicaran 200.000 euros cada un. 
 
Interessant que hores abans que començara oficialment la campanya, el divendres 12 d’abril, Ciutadans tenia en marxa 130 anuncis en Facebook, Podem 8, i PP i PSOE, un cadascun. 
A dia de hui, el rei de Twitter i Facebook és Pablo Iglesias. Entre les dues xarxes té vora 3.000.000 de seguidors. En segona posició, Ciutadans amb 1.400.000 seguidors entre les dues. En tercer lloc, Pedro Sánchez, amb una xifra de vora 1.300.000 seguidors. I en quarta posició, Pablo Casado, amb un total de 300.000.